Ce este volanta si care este scopul. Volanta simpla sau cu masa dubla

Ce este volanta si care este scopul. Volanta simpla sau cu masa dubla

Volantul masinii, numit popular de toti soferii "volanta", este un element al transmisiei. Fiecare automobil este dotat cu volanta, aceasta piesa avand un rol dublu. Volanta este montata in capatul vilbrochenului si are ca rol transmiterea fortei de rotatie catre cutia de viteze, dar si rol de pornire a motorului. Mai precis, electromotorul invarte volanta care, avand o greutate mare, prin inertia sa, invarte vilbrochenul si toate pistoanele. Cel mai probabil nu aveti timp sa va uitati sub capota masinii dumneavoastra pentru a vedea cum arata volanta. In urmatoarele randuri va voi da cateva detalii pentru a va face o imagine. Pe scurt, volanta este un disc greu de metal cu un gol in mijloc ce permite arborelui cotit sa treaca pe acolo. Pentru a intelege exact trebuie sa detaliem scopul acestei piese grele din metal.Pentru inceput pot presupune ca sunteti familiarizati cu principiile de baza ale motorului cu piston, sau ale celor comune in patru timpi. In mod normal, aceste motoare , mai ales daca sunt motoare de masina, sunt limitate la 4 cilindrii. Dupa cum bine stiti, cand motorul cu piston produce miscarea de rotatie prin intermediul arborelui cotit, miscarea va fi oarecum iritanta, nu este neteda. Sunt puncte in care motorul acumuleaza energie si sunt alte puncte cand motorul trebuie sa piarda din energie.

Simplul scop al volantei este  sa uniformizeze fluctuatia asceasta de energie , iar apoi o transforma intr-o miscare de rotatie. Volanta ajunge sa indeplineasca acest scop prin acumularea excesului de energie ce trece prin folosind propria greutate. Ati observat de cat efort este nevoie pentru a incepe rotatia unui obiect greu si cat de usor este sa mentii aceasta rotatie? Iar atunci cand vrei sa opriti rotatia, este extrem de dificil. (desigur nu discutam despre frcitiune aici).

Volanta are exact acelasi comportament. Este nevoie de mai mult efort sa porneasca rotatia iar mai tarziu va acumula destula energie pentru a se roti de una singura chiar daca motorul nu se roteste atat de rapid.
Majoritatea masinilor au volanta cu masa simpla, adica un singur disc din otel care face legatura motorului cu transmisia. Pe volanta se regaseste kitul de ambreiaj format din placa, disc si rulment. In momentul in care soferul calca pedala de ambreiaj, discul este ridicat de pe suprafata volantei si cutia de viteze nu mai preia nicio miscare de rotatie de la motor. Cand ridicam pedala, ambreiajul se cupleaza si discul se uneste cu volanta, ajungand sa se invarta la unison. O volanta cu masa dubla functioneaza exact ca o volanta simpla. Inginerii s-au gandit la dezvoltarea unei volante duble pentru atenuarea vibratiilor si pastrarea rotatiei in cazul motoarelor diesel de putere mai mare. Aparitia volantelor duble are legatura cu normele de poluare, cand producatorii au inceput sa limiteze noxele si emisiile propulsoarelor, trecand de la motoare aspirate la motoare turbo. In unele cazuri, numarul cilindriilor s-a micsorat, dar cu ajutorul turbinei au devenit mai puternice, inclusiv la turatie mica. Volanta cu masa dubla se intalneste in general la automobilele diesel, care au motoare grele cu volanta mare si care au un cuplu urias chiar de la rotatia de ralanti. Fara o volanta dubla, motoarele ar strica mult mai repede discul de ambreiaj, rulmentul de presiune si placa. Iar soferii ar simti la ridicarea pedalei de ambreiaj niste socuri mai puternice. In plus, pentru ca motoarele diesel produc vibratii mai mari ca cele pe benzina, datorita volantei cu masa dubla aceste trepidatii nu trec mai departe spre cutia de viteze.

ARTICOLE ASEMANATOARE

Presiunea injectiei reduce consumul de carburant si creste performantele…

Presiunea injectiei reduce consumul de carburant si creste performantele…

  • 10.01.2015
  • 955
  • 0

Se pare ca in urmatorii 10 ani, o buna parte din motoarele diesel vor functiona cu presiuni de injectie ce vor ajunge la 2000 de bari. Vor exista…

6 piese auto care se strica daca nu folosesti masina pentru…

6 piese auto care se strica daca nu folosesti masina pentru…

  • 09.12.2017
  • 629
  • 0

Masina este un obiect care, odata cu trecerea timpului este supus uzurii mecanice si fizice. Nu foarte multi soferi stiu ca masina se poate…

Intretinerea motoarelor diesel

Intretinerea motoarelor diesel

  • 14.02.2017
  • 1459
  • 0

Daca ai nevoie de o noua masina, iar un motor diesel ti se pare o alternativa demna de luat in calcul sau daca nu stii pentru ce tip de motor…

Comentarii (0)

Acest articol nu are nici un comentariu. Fii primul care lasa un comentariu!

Lasa un comentariu

ULTIMELE ARTICOLE

Sistemul de suspensie - informatii utile pentru toti…

Sistemul de suspensie - informatii utile pentru toti…

  • 24.04.2018
  • 1752
  • 0

Putin probabil ca un sofer sa se gandeasca la suspensia masinii, cu toate acestea rolul ei este crucial. Suspensia face totul pentru ca rotile sa ramana conectate la sol, contribuie la o mai buna aderenta…

Uleiul de motor - ghid util pentru incepatori

Uleiul de motor - ghid util pentru incepatori

  • 03.04.2018
  • 1494
  • 0

Uleiul de motor joaca un rol esential pentru masina ta. Fara acesta motorul nu ar functiona, deci masina nu ar merge. Este important sa fie realizata o intretinere corespunzatoare, asadar schimbarea regulata…

Ce este cureaua de distributie si de ce trebuie schimbata

Ce este cureaua de distributie si de ce trebuie schimbata

  • 02.04.2018
  • 2455
  • 0

Ruperea curelei de distributie poate determina deteriorarea motorului masinii si de aceea trebuie sa fii precaut si sa ai in vedere recomandarile producatorului masinii tale. Odata cu numarul de kilometri…

DATE FIRMA

A.T.U. LEADER AUTO SRL
RO33541371
J40/10185/2014

Valea Lunga 54-56
(in incinta Cooperativa Arta Lemnului)
061508 Bucuresti

SUPORT CLIENTI

Procesare comenzi:
L-V: 8:30-18:00
S: 9:00-13:00

Tel: 021.444.77.11
E-mail: vanzari@autoatu.ro