Volantul masinii, numit popular de toti soferii "volanta", este un element al transmisiei. Fiecare automobil este dotat cu volanta, aceasta piesa avand un rol dublu. Volanta este montata in capatul vilbrochenului si are ca rol transmiterea fortei de rotatie catre cutia de viteze, dar si rol de pornire a motorului. Mai precis, electromotorul invarte volanta care, avand o greutate mare, prin inertia sa, invarte vilbrochenul si toate pistoanele. Cel mai probabil nu aveti timp sa va uitati sub capota masinii dumneavoastra pentru a vedea cum arata volanta. In urmatoarele randuri va voi da cateva detalii pentru a va face o imagine. Pe scurt, volanta este un disc greu de metal cu un gol in mijloc ce permite arborelui cotit sa treaca pe acolo. Pentru a intelege exact trebuie sa detaliem scopul acestei piese grele din metal.Pentru inceput pot presupune ca sunteti familiarizati cu principiile de baza ale motorului cu piston, sau ale celor comune in patru timpi. In mod normal, aceste motoare , mai ales daca sunt motoare de masina, sunt limitate la 4 cilindrii. Dupa cum bine stiti, cand motorul cu piston produce miscarea de rotatie prin intermediul arborelui cotit, miscarea va fi oarecum iritanta, nu este neteda. Sunt puncte in care motorul acumuleaza energie si sunt alte puncte cand motorul trebuie sa piarda din energie.
Volanta mai are un rol foarte important: acela de a transmite cuplul motor cutiei de viteze prin ambreiaj. Discul de ambreiaj este cuplat cu volanta pe partea dinspre motor si cu placa de presiune pe partea cutiei de viteze.
Simplul scop al volantei este sa uniformizeze fluctuatia asceasta de energie , iar apoi o transforma intr-o miscare de rotatie. Volanta ajunge sa indeplineasca acest scop prin acumularea excesului de energie ce trece prin folosind propria greutate. Ati observat de cat efort este nevoie pentru a incepe rotatia unui obiect greu si cat de usor este sa mentii aceasta rotatie? Iar atunci cand vrei sa opriti rotatia, este extrem de dificil. (desigur nu discutam despre frcitiune aici).
Volanta are exact acelasi comportament. Este nevoie de mai mult efort sa porneasca rotatia iar mai tarziu va acumula destula energie pentru a se roti de una singura chiar daca motorul nu se roteste atat de rapid.
Majoritatea masinilor au volanta cu masa simpla, adica un singur disc din otel care face legatura motorului cu transmisia. Pe volanta se regaseste kitul de ambreiaj format din placa, disc si rulment. In momentul in care soferul calca pedala de ambreiaj, discul este ridicat de pe suprafata volantei si cutia de viteze nu mai preia nicio miscare de rotatie de la motor. Cand ridicam pedala, ambreiajul se cupleaza si discul se uneste cu volanta, ajungand sa se invarta la unison. O volanta cu masa dubla functioneaza exact ca o volanta simpla. Inginerii s-au gandit la dezvoltarea unei volante duble pentru atenuarea vibratiilor si pastrarea rotatiei in cazul motoarelor diesel de putere mai mare. Aparitia volantelor duble are legatura cu normele de poluare, cand producatorii au inceput sa limiteze noxele si emisiile propulsoarelor, trecand de la motoare aspirate la motoare turbo. In unele cazuri, numarul cilindriilor s-a micsorat, dar cu ajutorul turbinei au devenit mai puternice, inclusiv la turatie mica. Volanta cu masa dubla se intalneste in general la automobilele diesel, care au motoare grele cu volanta mare si care au un cuplu urias chiar de la rotatia de ralanti. Fara o volanta dubla, motoarele ar strica mult mai repede discul de ambreiaj, rulmentul de presiune si placa. Iar soferii ar simti la ridicarea pedalei de ambreiaj niste socuri mai puternice. In plus, pentru ca motoarele diesel produc vibratii mai mari ca cele pe benzina, datorita volantei cu masa dubla aceste trepidatii nu trec mai departe spre cutia de viteze.
Printre cele mai frecvente cereri de volante se numara: volanta vw passat , vw golf , octavia , peugeot
Indiferent de marca autovehiculului, exista elemente fara de care functionarea masinii este riscanta sau chiar imposibila si pe care va trebui…
Cand vine vorba de alegerea unei masini second hand mai veche de 10 ani, consider ca principalul aspect de luat in seama este pretul pieselor,…
Pentru a mentine impecabila caroseria masinii trebuie sa faci cateva proceduri esentiale, cum ar fi curatarea cu detergenti speciali si ceruirea…
Lasa un comentariu