Categorii produse

Cum alegi corect uleiul de motor pentru autovehicule

Cum alegi corect uleiul de motor pentru autovehicule

Pentru a alege corect uleiul de motor, trebuie sa iei in considerare cele 3 clasificari ale acestuia : ACEA, SAE si API. Desi exista si altele, doar acestea sunt folosite in mod constant.

ACEA ( Asociatia constructorilor europeni de automobile) este o clasificare ce ofera informatii despre modul in care poate fi folosit un ulei in motoarele cu norme euro. ACEA se refera la compozitia chimica a uleiurilor si este caracteristica principala pe care trebuie sa o iei in calcul atunci cand iti alegi uleiul de motor.

SAE. Este o alta clasificare, care ofera informatii despre cat de vascos este uleiul. Are o importanta mare si se refera la vascozitatea uleiurilor la pornire si la vascozitatea la 100 de grade Celsius.

API ( American Petroleum Institute) Este cea de-a 3-a clasificare ca importanta si se refera la posibilitatea de a folosi uleiul in motoare Diesel sau cu benzina.

Este ideal sa se respecte in totalitate recomandarile oferite de producatorul autovehiculului, ori de cate ori trebuie sa se achizitioneze un nou ulei.

Cum alegi uleiul de motor in functie de tipul de vehicul?

In practica de exploatare, pot fi intalnite doua categorii de vehicule: vehicule usoare si vehicule grele.

Pentru o mentenanta corecta a vehiculelor usoare si pentru alegerea celui mai bun ulei, trebuie aplicate urmatoarele indicatii :

  • ACEA.  Clasificarea Acea poate sa fie citita in felul urmator:

A3/B3/B4 – Se refera la uleiurile de motor dedicate normelor Euro 3, inclusiv;

A3/B4, C3 – Se refera la uleiurile de motor mid Saps, dedicate normelor Euro 4 si uneori Euro 4;

A1/B1/A5/B5, C1 si C2 se refera la uleiuri Low Saps, destinate motoarelor Euro 5.

Indicativul A arata ca uleiul poate fi folosit in motoarele cu benzina, in timp ce indicatorul B arata ca poate fi folosit in motoarele cu motorina.

  • SAE. Indicativul SAE poate fi folosit sub forma aW-b.

a- Are o valoare de 0,5,10, 15 sau 20

b- Poate avea o valoare de 20, 30, 40, 50 sau 60

Valoarea a de langa W indica vascozitatea uleiului de motor la temperaturi foarte scazute ( W vine de la winter), fiind importanta la pornirea motorului. Temperatura de pornire se calculeaza scazand din valoare a 35. Spre exemplu, 10W-40 asigura pornirea la temperaturi de -25 de grade Celsius. Cu cat valoarea a este mai mare, cu atat uleiul este mai vascos iar pornirea se va face mai greu.

Valoarea b se refera la vascozitatea in timpul functionarii. O valoare mai mare inseamna o vascozitate mai mare.  Practic, acest indice ajuta la alegerea unui ulei vascos in momentul in care motoarele incep sa prezinte uzura si prezinta un consum redus de ulei.  Alegerea unui ulei mai vascos se poate face doar cu respectarea exacta a indicativului ACEA.

  • API. Indicativul Api poate sa fie citit sub forma SX/CY

S reprezinta faptul ca uleiul poate fi folosit in motoare cu benzina, cu aprindere prin scanteie;

X arata generatia uleiului.

Spre exemplu, SN este ultima generatie de ulei, destinat motoarelor euro5. SM este penultima, SL este antepenultima, etc.

C indica faptul ca uleiul poate fi folosit in motoare diesel;

y arata generatia uleiului.

CJ-4 este, spre exemplu, ultima generatie de ulei.

Pentru vehiculele grele, indicativii ACEA sunt E4, E6 E7 si E9, indicativul SAE este acelasi ca si la vehiculele usoare iar API nu este necesar.

    « Articolul precedent Articolul urmator »

    Articole asemanatoare

    Uleiul de Motor
    De cate feluri este Uleiul de motor? Ne-am pus des aceasta intrebare? Uleiul este unul dintre cele mai importante elemente ale unei masini,…
    Uleiul de motor - ghid util pentru incepatori
    Uleiul de motor joaca un rol esential pentru masina ta. Fara acesta motorul nu ar functiona, deci masina nu ar merge. Este important sa fie…
    Cei mai importanti factori influentatori in alegerea uleiului…
    Dupa atata economie si dupa atatia bani pusi la saltea, ai reusit sa cumperi in sfarsit masina mult visata, la care ai aspirat de atata timp.…

    Comentarii (0)

    Acest articol nu are nici un comentariu. Fii primul care lasa un comentariu!
    Lasa un comentariu