Cum sa alegi uleiul de motor potrivit pentru masina ta


Ulei de motor

Una din functiile principale ale uleiului de masina este aceea de a lubrifia motorul. Stratul subtire de ulei actioneaza ca o bariera intre componentele masinii aflate in miscare si minimizeaza frictiunea, previne acumularea caldurii si, desigur, previne uzarea timpurie a pieselor. Uleiul actioneaza si ca agent de racire, ducand caldura generata de frictiune catre baia de ulei. Uleiul la motor previne contaminarea si depozitarea de moloz si mizerie in zonele critice ale motorului si le duce catre filtrul de ulei, blocandu-le in acea pozitie. Dar cum toate lucrurile bune au un sfarsit, asa se intampla si cu uleiul de motor. Pe masura ce el se uzeaza, scad si proprietatile sale de racire si curatare. Durata de ulilizare a uleiului pentru motor depinde in mare parte de compozitia chimica a acestuia (mineral, sintentic sau semi-sintetic) si de “abuzul” la care uleiul este supus. Ca o regula generala, putem afirma ca motorul compus din minerale este utilizabil pe o distanta de 5.000 de km, cel semi-sintetic – 7.500 de km si cel sintetic – 10.000 de km. Dar ce anume face ca uleiul de motor sa se incadreze intr-una din aceste categorii? Per total, lubrifiantii pentru masina sunt compusi dintr-un lichid de stoc care constituie mare parte a produsului final. Daca baza acestuia este derivata din petrol brut, uleiul de masina va fi unul mineral. Pe de alta parte, uleiurile ce folosesc lichide de stoc sintetice, si anume cele create in laborator, sunt in intregime uleiuri sintetice. O combinatie dintre cele doua tipuri mentionate anterior rezulta intr-un ulei semi-sintetic. Ce trebuie retinut atunci cand dorim sa alegem un ulei pentru motor este gradul de vascozitate si calitatea indicatorilor. Gradul de vascozitate al uleiului se refera la densitatea acestuia (care se schimba odata cu temperatura). La temperaturi joase, uleiul este gros, urmand ca el sa se subtieze atunci cand creste temperature. Din pacate, lubrifiantul de motor functioneaza invers. Un motor are nevoie de un ulei cu vascozitate joasa (el circuland mai rapid) la temperaturi reci pentru ca uleiul sa poata ajunge in toate partile motorului intr-un timp cat mai scurt, protejand componentele de uzura. Pentru necunoscatori, mentionam faptul ca motorul se uzeaza mult atunci cand este pornit. Dupa pornirea motorului, este nevoie de un strat gros de ulei pentru a proteja componentele care se misca foarte repede si de aici apare nevoia unui ulei cu grad ridicat de vascozitate. Aici intervin uleiurile multigrad. Uleiurile multigrad sunt create din adaugarea de polimer unui ulei de baza pentru a preveni subtierea uleiului prea mult pe parcursul folosirii acestuia. Cand sunt reci, acesti polimeri vor permite uleiului sa circule cu un grad redus de vascozitate si este insotit de indicatorul W. Dupa incalzire, polimerii trec de la forma lor spiralata la una ce permite uleiului sa ramana subtire pe cat de mult posibil. Chiar si la 100 de grade, uleiul va fi extreme de subtire. Spre exemplu un ulei multigrad 5W-40 este un ulei 5W care nu se va subtia mai mult de 40. In ceea ce priveste indicatorii de calitate, trebuie sa fim atenti la API (acronim pentru American Petroleum Institute). Acest API are un indicator specificat pe recipientul uleiului. Uleiurile sunt testate pentru a atinge anumite standarde inainte de a fi trimise spre vanzare. Acest indicator numeric va specifica calitatea uleiului si este un factor ce trebuie luat in considerare. API foloseste categoriile S si C de vehicule cu motor pe baza de petrol sau diesel. Dar pentru a putea face o reala diferenta intre un ulei de motor bun si unul de calitate medie, trebuie sa consulti fisa uleiului pentru a stabili informatiile legate de punctul de turnare si cel de aprindere. Punctul de turnare se refera la cea mai mica temperatura la care uleiul va putea sa mai pompeze si va putea mentine o presiune potrivita. Punctul de aprindere indica temperature la care uleiul elibereaza vapori care pot fi aprinsi cu ajutorul unei flacari tinute la suprafata acestuia. In climatul local, punctul de turnare nu este la fel de semnificativ ca punctul de aprindere. Cel mai indicat ar fi sa consulti cartea masinii pentru a vedea care este uleiul cel mai potrivit pentru masina ta si climatul inconjurator. Uleiurile mai subtiri, cum ar fi 0W-30 si 5W-30, sunt in general acceptate de masinile noi, iar pentru cele mai vechi, uleiurile mai groase sunt mai recomandate datorita spatiului mai mare dintre componentele motorului. Dupa ce ai ales categoria dorita de ulei, iti poti baza decizia finala pe uleiul cu cel mai mare punct de aprindere. Este foarte important sa monitorizezi indeaproape nivelul de ulei al motorului si sa ai grija ca el sa se incadreze in limitele de “min” si “max” pentru a evita consecintele neplacute. Uleiul de motor poate fi consumat sau nu intre doua verificari periodice. Schimbarea frecventa a uleiului duce la un adevarat rasfat al motorului.

Comentarii

Suport Clienti

Consultantii AutoAtu va stau la dispozitie pentru identificarea pieselor potrivite!

Numar gratuit din orice retea!
Telverde: 0800 800 19
Tel :0758.236.237
Tel :021.444.77.11
Tel :021.444.77.88
: vanzari@autoatu.ro