Sonda lambda- ce este, ce face, cate tipuri sunt si defectiuni intalnite.
Sonda lambda este un senzor de oxigen care face parte din motorul unui autoturism si care asigura un consum redus de combustibil, dar si eliminarea unei cantitati mici de gaze poluante dupa arderea combustibilului.
Senzorul este amplasat pe tubulatura de evacuare si transmite informatii utile catre Unitatea de Control a Motorului.

Principiul senzorului lambda se bazeaza pe o masuratoare de comparare a oxigenului. Aceasta inseamna ca, continutul de oxigen ramas din emisia de gaze de esapament (aproximativ 0,3 - 3%) este comparat cu continutul de oxigen al aerului inconjurator (aproximativ 20,8%).
Functia senzorului lambda este de obicei verificata in timpul testului de rutina de emisii de gaze de esapament.
Cu toate acestea, deoarece este supusa unei anumite uzuri, este necesar sa fie verificata la intervale regulate pentru a se asigura ca functioneaza corespunzator
(aproximativ la fiecare 30.000 km) - de exemplu ca parte a inspectiilor.
Sonda Lambda consta intr-un conductor de curent electric a carui intensitate poate varia, in functie de cantitatea de oxigen care trece prin sonda.
La interiorul unei Sonde Lambda se afla un material ceramic cu textura poroasa, fabricat din dioxid de zirconiu.
Moleculele de oxigen care traverseaza sonda controleaza intensitatea curentului din interiorul acesteia.
Amplasament. Unde se afla situata sonda lambda?
Daca masina este mai veche de anul 1996, sonda Lambda se gaseste inainte de catalizator, in sistemul de evacuare.
Daca autoturismul este dupa anul 1996, sonda Lambda se afla in spatele convertorului catalitic.
Tipuri de sonda lambda:
Exista cinci tipuri de sonde Lambda, fundamental diferite.
In functie de fiecare tip in parte, sondele variaza in ceea ce priveste elementul de ceramica, cel de incalzire si tubul de protectie.
-sonda lambda neincalzita;
-sonda lambda incalzita;
-sonda lambda planara;
-sonda lambda planara cu banda larga.
-sonda lambda cu titan
Simptomele unei sonde lambda defecte:
-Consum mare de combustibil
-Performanta slaba a motorului
-Emisii ridicate de evacuare
-Lampa de control a motorului se aprinde
-Codul de eroare este stocat
-Catalizatorul este deteriorat
-Masina nu mai accelereaza.

Cauzele defectiunii sondei lambda:
-Mici scurtcircuite interne si externe;
-Supraincalzirea;
-Depozite / contaminare;
-Daune mecanice;
-Utilizarea combustibilului/aditivilor cu plumb.